måndag 28 juli 2008

Kläder och döden

Som jag skrivit innan så är mitt främsta mål att få folk att förstå att varje människas egna kropp är upp till dom att ta hand om och att endast dom kan bestämma vad dom vill göra med kroppen. Så idag fick jag läsa två artiklar, den ena i aftonbladet och den andra i expressen. Den ena artikeln gladde mig då den visade en stark kvinna som själv ville bestämma hur hon skulle dö, den andra gjorde mig förbannad då den pekade på det förtryck som dom svenska feministerna säger sig vilja ta bort, men denna gång är det inte ett förtryck mot kvinnor utan män.

Den första artikeln som jag läste handlade om danska Signe som hjälpte sin mor att ta sitt liv då hennes hon inte ville leva längre. Modern, som alltid varit en stark fyrbarns mamma, hade drabbats av Parkinsons sjukdom och höll sakta på att förtvina. Hennes läkare hade berättat att nu skulle det bara gå ut för och det var då hon bestämde sig att nu var det dags att dö. Många skulle förmodligen säga att det är oerhört själviskt att ta sitt liv och att dessa personer bara tänker på sig själva, och till en viss del håller jag med dom. MEN vad händer när man själv sitter i den situationen där man vet att inom ett par år kommer jag att ha förvandlats till en grönsak som bara tar plats, eller att man vet att ens liv bara kommer fylld med en obeskrivlig smärta som knappt dämpas av smärtstillande medel. Jag skulle iaf inte vilja leva då, inte med vetskapen att jag bara kommer ta plats, på ett hem eller ett sjukhus, där det finns många andra som kan behöva den platsen bättre. I Sverige så tar vi livet av djur, av humanitära själv, varför kan vi då inte låta människor som vill dö ta sitt liv av samma skäl?

Den andra artikeln är egentligen uppdelad i två delar: Del 1 och Del 2. Här kommer två "så kallade" mode-experter och säger att män inte får klä sig hur dom vill. Feministerna kämpar idag för att låta kvinnor gå barbröstade i simhallarna precis som män och samtidigt kommer det upp folk som säger att män inte får klä sig hur dom vill. vad är det för ett jävla sätt? Det känns som att Sverige håller på att bli ett spegelvänt Iran, där kvinnorna kan klä sig som dom vill medan männen i sin tur blir hänvisade till att klä sig i en burka för att dom inte ska visa för mycket hud. Jag kan delvis hålla med om att det inte alltid ser så jäkla fräscht ut med bara överkroppar men det gäller ju både män och kvinnor. Män kan ha moobs och ölmage och kvinnorna kan ha hängbröst ner till magen, men om kvinnorna får visa sånt så ska väl männen kunna visa sin äckliga ölmage också, eller? Nej, låt varenda människa klä sig som han eller hon vill och kom tillbaka när nu har förstått vad innebörden med JÄMSTÄLLDHET innebär.

1 kommentar:

Elias sa...

LOVE your rant om döden och feminism! xD
så rätt, gubben! ^^

Började just lyssna på Within Temptation och kom på mig med att sakna dig... ganska mycket också.

Hoppas du mår bra.

Kram/
Icke